Azbest jest materiałem stanowiącym zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi i innych organizmów żywych. Nie należy zatem zadawać sobie pytania, czy usunąć eternit, tylko kiedy i jak to zorganizować. Pozbycie się azbestu jest przedsięwzięciem, za które trzeba ponieść określone koszty. Jednak nawet ci, których nie stać na wynajęcie fachowej ekipy, mogą rozważyć dofinansowanie na utylizację azbestu. Jak się o nie postarać? Czy każdy może skorzystać z dofinansowania na usuwanie azbestu?
Spis treści
Usunięcie azbestu – im szybciej i bezpieczniej, tym lepiej
Azbest, który trafia do powietrza, ostatecznie często staje się swego rodzaju zanieczyszczeniem, które człowiek wdycha. Nie byłoby to tak szkodliwe, gdyby włókna eternitu mogły w niedługim czasie opuścić ludzki organizm, czy innego stworzenia, w którym zalegają w układzie oddechowym. Niestety włókna są tam tak długo, aż nie zaczną się rozkładać. Wtedy wydzielają szkodliwe dla zdrowia substancje, które w efekcie przyczyniają się do rozwoju różnych odmian złośliwych nowotworów.
Z tego też powodu trzeba jak najszybciej usunąć azbest, którym pokryte są na przykład dachy budynków stawianych w czasach PRL-u. Wciąż jeszcze jest wiele takich obiektów, wymagających interwencji polegającej na usunięciu i utylizacji azbestu. Jednak najlepiej, by takim działaniem zajęła się fachowa ekipa, która dopilnuje, by prace te były bezpieczne. Oznacza to, że zabezpieczy miejsce pracy i użyje odpowiednich narzędzi, żeby w trakcie zdejmowania eternitu jego włókna nie dostały się do atmosfery. Jest to nieraz dość kosztowne przedsięwzięcie, dlatego warto wziąć pod uwagę dofinansowanie na usunięcie azbestu.
Jak uzyskać dofinansowanie na utylizację eternitu?
Chcąc mniejszym kosztem pozbyć się azbestu ze swojego budynku, warto złożyć wniosek o utylizację azbestu. By tego dokonać, trzeba najpierw sprawdzić, czy dana gmina, w której znajduje się obiekt zawierający eternit, figuruje w tak zwanej „azbestowej bazie”. Jeżeli tak, złożenie wniosku o dofinansowanie utylizacji azbestu powinno być jedyną formalnością, jaką trzeba dopełnić, by starać się o środki. Jeżeli nie, wtedy najpierw trzeba zgłosić w odpowiedniej gminie wniosek o to, by ujęła usunięcie azbestu w programie związanym z dotacją.
Kto może uzyskać dofinansowanie na usunięcie azbestu?
Każdy, kto chciałby pozbyć się azbestu z dachu, może przystąpić do programu dofinansowania do utylizacji azbestu. Mianowicie może to być każdy właściciel budynku, który planuje wymienić pokrycie z eternitu, decydując się na ekologiczną alternatywę. Zatem każdy, kto jest obywatelem RP, może ubiegać się o taką dotację z Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu, który ma być realizowany do roku 2032.
Należy jedynie sprawdzić, czy dana gmina uwzględniła w swoim programie konkretny rodzaj wymiany azbestu na ekologiczny materiał. W zależności od województwa program dofinansowania na utylizację azbestu może się nieco różnić. Pod tym względem warto pamiętać, że osoby mieszkające na terenie opolskiego, lubuskiego, czy zachodniopomorskiego, są w tak zwanej bezpiecznej strefie. W tych rejonach jest bowiem niewiele budynków zawierających azbest lub nie ma ich wcale. Najlepiej jednak zawsze się upewnić, zwłaszcza jeśli kupiło się dany budynek na rynku wtórnym i ma on już swoje lata.
Czy dofinansowanie utylizacji azbestu trzeba zwrócić?
Warto wiedzieć, że zgodnie z wytycznymi, które obowiązują na ten moment, dofinansowanie utylizacji azbestu jest bezzwrotnym wsparciem finansowym. W ramach przyjętego programu na usuwanie eternitu na terenie całego kraju przeznaczono *87 mln PLN. Przy rozliczaniu rocznej deklaracji podatkowej należy też pamiętać, że nie można odliczać środków przeznaczonych na rozwiązania ekologiczne, jeśli pochodzą one z różnych form dofinansowań.
*Źródło: https://www.ramid.pl/consulting/dotacje-usuwanie-azbestu-2022-rok/
Jeżeli poszukujesz firmy, która zajmuje się utylizacją azbestu, skontaktuj się z nami. Firma Ekopakt zajmuje się profesjonalnym usuwaniem azbestu z dachu zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi. Przejdź na stronę kontakt i zadzwoń do nas!